Belastingvoordeel bij opleidingen
Voor actuele informatie en details verwijzen wij je graag naar de Belastingtelefoon 0800-0543 of naar de website www.belastingdienst.nl.
Voor actuele informatie en details verwijzen wij je graag naar de Belastingtelefoon 0800-0543 of naar de website www.belastingdienst.nl.
Werkgevers kunnen onder bepaalde voorwaarden gebruik maken van diverse opleidingssubsidies. Elke subsidieregeling kent haar eigen voorwaarden. Informeer bij jouw brancheorganisatie naar de mogelijkheden.
Het goed bijhouden van kennis en het trainen van vaardigheden is vooral in de zorgsector van groot belang. Het is dan ook belangrijk dat de deskundigheidsbevorderende activiteiten die verpleegkundigen en verzorgenden volgen kwalitatief sterk zijn. Om deze kwaliteit te bewaken, is de Accreditatiecommissie Kwaliteitsregister V&V in het leven geroepen.
Deze onafhankelijke accreditatiecommissie bestaande uit deskundigen uit de sector beoordeelt de kwaliteit en het niveau van aanbieders van deskundigheidsbevorderende activiteiten. Deelname aan een activiteit verzorgd door deze aanbieder levert dan geaccrediteerde punten op voor verpleegkundigen en verzorgenden.
Verpleegkundigen moeten verdeeld over 5 jaar 80 uur van de totaal 184 uur besteden aan geaccrediteerde activiteiten om geregistreerd te blijven. Bij verzorgenden gaat het om 60 uur.
De uren van de gevolgde cursussen kunnen wij als accreditatiepunten bij het Kwaliteitsregister V&V laten registreren. De kosten hiervoor bedragen € 29,95 per persoon per cursusdag (excl. BTW).
Heb je hierover vragen? Bel 0162 – 466 055.
SBN is een maatschappelijk betrokken stichting en ondersteunt jaarlijks een aantal goede doelen en projecten in Nederland of elders in de wereld. Organisaties of projecten kunnen hiertoe een aanvraag indienen bij het bestuur van SBN. Een commissie van medewerkers beoordeelt de aanvragen. In het afgelopen jaar kon de volgende organisatie op onze bijdrage rekenen.
Ninos de Guatamala
Niños de Guatemala (NDG) zet zich in voor een betere toekomst voor de inwoners van Guatemala. NDG bestaat uit een Guatemalteekse NGO en een Nederlandse stichting die samenwerken met de overtuiging dat educatie en ondernemersschap cruciaal zijn voor de kansen van de lokale bevolking. NDG probeert haar doel te bereiken door kleinschalige gemeenschapsprojecten op te starten en te ondersteunen, zoals de basisschool Nuestro Futuro. Bij het opstarten van deze projecten zijn betrokkenheid en ontplooiing van de lokale gemeenschap cruciaal.
Dit hangt af van wat je rol gaat worden binnen de organisatie. Word je een normale bedrijfshulpverlener en heb je nog nooit eerder een cursus bedrijfshulpverlening gevolgd, dan is de basiscursus de beste keuze.
Heb je al een diploma, maar wil je deze verlengen, dan kun je de herhalingscursus volgen. Afhankelijk van het soort bedrijf waarin je werkt, kunnen er speciale eisen zijn voor wat een BHV’er moet kunnen. In dat geval kunnen wij ook een maatwerk training aanbieden.
Ja, er moeten altijd voldoende bedrijfshulpverleners aanwezig zijn. Daarom is het belangrijk dat je voldoende BHV’ers aanstelt, zodat er ook bij vakanties of ziekte voldoende mensen beschikbaar zijn.
Het aantal BHV’ers wordt bepaald aan de hand van de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) welke je wettelijk verplicht dient op te stellen voor jouw bedrijf. SBN kan je hierin adviseren en ondersteunen.
Het BHV diploma is steeds één jaar geldig en daarna te verlengen via de Herhalingscursus BHV. Wie bieden ook BHV Herhaling met e-learning aan. Met deze variant leer je de theorie thuis en sluit je daarna aan op 1 van onze praktijkdagen bij jou in de buurt.
Ja, in de wet staat dat je verplicht bent om BHV’ers in dienst te hebben. Tenzij je een eenmanszaak hebt en er geen andere mensen in het bedrijf aanwezig zijn zoals klanten of schoonmakers.
BHV staat voor bedrijfshulpverlening. Een BHV’er is dan ook een Bedrijfshulpverlener. Een medewerker die in geval van nood eerste hulp kan verlenen en weet wat te doen bij een beginnende brand of wanneer een ontruiming noodzakelijk is.
Het STAP-budget is echt tot een maximum van € 1.000,-. Kost de opleiding meer dan moet je het verschil zelf bijdragen.
Je STAP-inschrijving maken we pas definitief zodra het STAP-budget is toegekend door het UWV. Als jouw aanvraag wordt afgekeurd dan kun je kosteloos annuleren. Neem hierover contact met ons op als deze situatie zich voordoet. Je loopt dus geen risico.
Je kan in een volgende aanvraagperiode opnieuw een aanvraag indienen als je dit jaar nog geen budget hebt gekregen. Hiervoor heb je dan wel een nieuw STAP-aanmeldingsbewijs nodig.
Je kunt alleen STAP-budget aanvragen voor een opleiding die minimaal 4 weken na je aanvraag start, maar wel binnen 3 maanden na afloop van het aanvraagtijdvak.
Een voorbeeld: vraag jij gelijk 28 februari STAP-budget aan dan moet je cursus 28 maart of later starten.
Het UWV doet er maximaal 4 weken over om je aanvraag te beoordelen. Als je aanvraag is goedgekeurd krijg je automatisch bericht van UWV. Je hoeft dan niets meer door te geven aan ons, want wij krijgen ook automatisch bericht. Wij zullen vervolgens jouw inschrijving definitief maken.
Zodra je inschrijving verwerkt is, sturen wij meteen je STAP-aanmeldingsbewijs. Je moet dan wel het vinkje STAP aanvinken bij je aanmelding. Schrijf je jezelf voor 28 februari in dan krijg je ook al je STAP-aanmeldingsbewijs. Alleen kun je dan nog steeds pas 28 februari vanaf 10:00 uur je aanvraag indienen bij het UWV.
Elke 2 maanden start een aanvraagperiode. De eerstvolgende aanvraagperiode start op:
De aanvraagperiodes voor 2023 zijn:
Het STAP-budget is een subsidie voor individuen/burgers om meer regie te nemen over hun ontwikkeling en loopbaan. Een werkgever kan dit dus niet aanvragen.
Mocht een cursus meer dan € 1.000,- kosten dan kan een werkgever eventueel wel het meerdere bijdragen.
STAP-budget. Daarnaast herken je cursus waar STAP-budget voor aangevraagd kan worden aan het het rode label STAP-budget.
2. Kies vervolgens de datum wanneer je wilt starten met de cursus. Let wel op! Je mag pas 4 weken beginnen nadat je je STAP-aanvraag hebt ingediend.
3. Op de inschrijfpagina vink je helemaal rechts het vinkje ‘Ik gebruik mijn STAP-budget’ aan.
Voor deze vraag verwijzen we je graag door het UWV. Zij hebben een speciale paginaaangemaakt om dit te controleren.
Wanneer je bij ons jezelf inschrijft voor een cursus die je wil financieren met STAP-budget krijg je van ons een speciaal STAP-aanmeldingsbewijs. Daarnaast heb je jouw DigiD nodig. Hiermee kun je de aanvraag starten op: STAP-aanvraag
Het is niet mogelijk om meerdere cursussen te volgen met het STAP-budget. Je mag 1x per jaar voor maximaal € 1.000,- budget aanvragen voor één opleiding of cursus.
Je kunt je wel inschrijven voor één van onze combi-cursussen.
Het STAP-budget is een subsidie van de overheid die werkenden en werkzoekenden kunnen aanvragen voor bepaalde trainingen, cursussen of opleidingen. STAP is afgeleid van Stimulering Arbeidsmarkt Positie.
Het doel van de overheid is om werkenden en werkzoekenden de kans te geven om zichzelf te blijven ontwikkelen tijdens de maatschappelijke carrière.
Uiteraard zijn er een aantal voorwaarden verbonden aan het STAP-budget. Lees jezelf dan ook goed in van te voren of vraag na of jij ervoor in aanmerking komt.
Ja, dat is geen probleem. Mits de mondelinge cursussen op verschillende data gepland zijn. Bij de schriftelijke cursussen is het geen probleem om tegelijkertijd meerdere cursussen te volgen.
In de kinderopvang en in peuterspeelzalen moet er volgens de Nederlandse Wet Innovative en Qualitied Kinderopvang (IKK) per 1 januari 2018 altijd minimaal één volwassene aanwezig zijn die een geldig en geregistreerd certificaat heeft voor het verlenen van Eerste Hulp aan kinderen. Om je kennis en je vaardigheden als Eerste Hulpverlener up-to-date te houden, is deelname aan een herhalingscursus van groot belang.
Ja, om een geregistreerd EHBO’er te blijven, dien je jaarlijks de cursus EHBO Herhaling te volgen. Het is noodzakelijk om je kennis en je vaardigheden regelmatig op te frissen en in de praktijk te trainen.
In de wet staat dat je jouw deskundigheid en ervaring op het gebied van BHV op peil moet houden. Dit dient ook geregistreerd te worden. Het exameninstituut NIBHV stelt als eis dat een BHV’er ieder jaar een Herhalingscursus BHV moet volgen om up-to-date te blijven. De diploma’s, certificaten en de legitimatiepassen hebben daarom een geldigheidsduur van één jaar.
Ja, deze twee taken zijn goed te combineren.
In kleine(re) organisaties kan een werkgever de rol van Preventiemedewerker zelf vervullen. Vanaf 15 werknemers moet de werkgever zich ten aanzien van zijn/haar verplichtingen laten bijstaan door deskundige medewerker(s) en één of meerdere werknemer(s) binnen het bedrijf aanstellen als Preventiemedewerker.
Nee, er wordt bij deze cursus geen officieel examen afgenomen. Het is een praktische cursus waarbij een ieder leert wat voor hem/haar persoonlijk belangrijk is en wat hij/zij anders wil (gaan) doen.
Nee, deze cursus is niet verplicht. Wel is het vanuit de Arbowet verplicht om een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) en de daarmee samenhangende Anti-agressiescan uit te (laten) voeren.
Wanneer u inschrijft voor de klassikale cursus Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VOL-VCA) zorgen wij er automatisch voor dat alle deelnemers worden aangemeld voor het schriftelijke NIBHV examen. Dit examen wordt aan het einde van de lesdag afgenomen.
De snelste manier om een diploma te behalen, is om via SBN de schriftelijke thuiscursus Basisveiligheid VCA (B-VCA) of Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCA (VOL-VCA) te bestellen. Zodra wij de betaling voor het lespakket ontvangen hebben, sturen wij u het lesmateriaal toe. Hierbij zit ook de informatie over uw examenaanvraag. Mits er plaats is, kunt u al na drie weken examen doen.
Ja, inhoudelijk zijn de cursussen hetzelfde. Alleen de manier waarop u de lesstof tot u neemt is anders. De één vindt het prettig om klassikaal, onder begeleiding van een deskundige docent, de stof door te nemen. Een ander neemt de stof liever in eigen tijd en tempo door.
Nee, de cursus B-VCA is bedoeld voor alle operationele medewerkers van een bedrijf, terwijl de cursus VOL-VCA bestemd is voor personen met een leidinggevende functie binnen een bedrijf of voor ZZP’ers die als onderaannemer bij een VCA gecertificeerd bedrijf werken.
Ja, de Risico Inventarisatie en Evaluatie is sinds 1 januari 1994 verplicht voor alle werkgevers met personeel in dienst. Het Plan van Aanpak is een verplicht onderdeel van de RI&E. Dit staat in artikel 5 van de Arbowet.
Het is belangrijk dat je voor aanvang van de cursus de lesstof uit het toegezonden cursusboek al goed doorneemt.
U ontvangt het lesmateriaal twee weken voor aanvang van de cursus met de post.
Tijdens de cursus Beheerder Brandmeldinstallatie (BBMI) leer je alles over het beheer, de bediening, de periodieke controle en het preventief onderhoud van een brandmeldinstallatie en een ontruimingsalarminstallatie. Er komen verschillende installaties aan bod.
Wanneer je bedrijf een brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie heeft, ben je verplicht om te zorgen dat er een goed opgeleide Beheerder Brandmeldinstallatie (BBMI) is. Dit is door de overheid wettelijk vastgelegd in de NEN 2654-1 en NEN 2654-2.
Het certificaat is twee jaar geldig. Om de geldigheidsduur te verlengen, is het raadzaam de cursus jaarlijks te volgen. Tijdens deze lessen herhaalt u de onderwerpen en kunt u aantonen nog steeds een kundige Eerste Hulpverlener aan kinderen te zijn.
Er zijn zorgverzekeraars die de cursus (deels) vergoeden vanuit de aanvullende verzekering. Informeer hiervoor bij jouw verzekeraar.
Ja, om een geregistreerd EHBO’er te blijven dient u de Herhalingscursus jaarlijks te volgen. Het is verstandig om uw kennis van tijd tot tijd te updaten en de puntjes weer op de i te zetten tijdens deze herhalingscursus.3
Uit de Risico Inventarisatie & Evaluatie die je als bedrijf of organisatie wettelijk verplicht moet (laten) uitvoeren, blijkt of de inzet van BHV’ers toereikend is of dat er ook nog EHBO’ers opgeleid moeten worden. Als gastouder of pedagogisch medewerker in de kinderopvang is het vanuit de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) sowieso verplicht om een kinder-EHBO cursus te volgen. Ook bij de organisatie van een evenement zijn EHBO’ers verplicht.
De geldigheidsduur van het Oranje Kruis Diploma Eerste Hulp kan alleen verlengd worden door jaarlijks nascholing te volgen. Alleen op die manier blijft de kwaliteit van de hulpverlening gewaarborgd.
Tijdens de herhalingscursus Hoofd BHV wordt er geen theorie-examen afgenomen. De hoofdpunten van de theorie komen uiteraard wel aan bod om je kennis weer op te frissen. Gedurende de dag leer je hoe je de ontstane risico’s van veranderingen die binnen je bedrijf of organisatie (kunnen) plaatsvinden in kaart brengt en hoe je je BHV-plan en BHV-organisatie hierop aanpast.
Als werkgever ben je verplicht volgens de Arbowet maatregelen te treffen die ervoor zorgen dat BHV’ers hun taken deskundig uit kunnen voeren. Je kunt deze taak uit handen geven door een Coördinator/Hoofd Bedrijfshulpverlener aan te stellen die de beleidsmatige kant van de Bedrijfshulpverlening uitvoert en omzet in concrete maatregelen.
Tijdens de herhalingscursus Ploegleider BHV wordt er geen theorie-examen afgenomen. De hoofdpunten van de theorie komen uiteraard wel aan bod om je kennis weer op te frissen. Gedurende de dag word je door de docent beoordeeld op je praktijkverrichtingen. Wanneer je alle praktijkverrichtingen goed uitvoert, wordt de geldigheid van je NIBHV Basisdiploma Ploegleider BHV weer met één jaar verlengd en wordt er een NIBHV Herhalingscertificaat Ploegleider BHV en een legitimatiepas verstrekt.
Het is belangrijk dat een Ploegleider BHV minimaal één keer per jaar zijn/haar kennis en vaardigheden traint en up-to-date houdt! Dit kan door deelname aan de ééndaagse Herhalingscursus Ploegleider BHV. Op deze manier wordt de geldigheid van het NIBHV Basisdiploma Ploegleider BHV met één jaar verlengd.
Nee, maar het is wel sterk aan te raden om de veiligheid van je eigen medewerkers en van bezoekers te kunnen garanderen. Door de aanwezige risico’s of door de omvang van het bedrijf kunnen er meerdere Bedrijfshulpverleners nodig zijn binnen één vestiging. Het is dan noodzakelijk om een goed opgeleide Ploegleider BHV te hebben die het team van BHV’ers aanstuurt bij calamiteiten.
Een Ploegleider is de uitvoerende BHV-leidinggevende. Hij/zij controleert onder andere of alle benodigde middelen aanwezig en in orde zijn en houdt de kennis van de BHV-ploeg op peil. Een Ploegleider BHV maakt actief deel uit van de BHV-ploeg en heeft zelf ook een geldig BHV-diploma. Dat geldt niet altijd voor het Hoofd BHV. Een Hoofd BHV zet het veiligheidsbeleid om in concrete taken. Uitvoering kan gedelegeerd worden, maar het Hoofd BHV houdt wel het overzicht en controleert of taken goed zijn uitgevoerd.
Als BHV’er leer je hoe je een beginnende brand moet bestrijden, hoe je de noodzakelijke Eerste Hulp moet bieden, hoe je een gebouw moet ontruimen en hoe je moet communiceren met de professionele hulpdiensten. Bij een EHBO cursus wordt het onderdeel Brandbestrijding en Ontruiming niet geoefend. Een EHBO training gaat veel dieper in op levensreddende eerste handelingen en het verzorgen van verwondingen.
Wanneer je het geen probleem vindt om de theorie zelfstandig door te nemen, is E-learning wellicht iets voor jou. Daardoor ben je minder tijd afwezig van jouw werk. Neem je de theorie liever klassikaal door onder begeleiding van een deskundige docent dan kun je beter voor de mondelinge cursus kiezen.
Inhoudelijk is er geen verschil. De manier waarop je de stof tot je neemt, verschilt. Bij de dagcursus behandelen onze professionele docenten alles klassikaal (zowel het theoriegedeelte als het praktijkgedeelte). Bij de E-learning cursus neem je de theorie zelf door en train je alleen de praktijkoefeningen klassikaal. Bij de dagcursus ga je twee dagen naar de les en bij de E-learning cursus slechts één dag.
Nee, dat bent u niet verplicht, maar het is zeker verstandig. Bij gebruik van de AED binnen drie minuten na een hartstilstand levert dit een overlevingskans van 70% op voor het slachtoffer. Elke minuut later neemt de overlevingskans met maar liefst 10% af! Dus hoe sneller er gereanimeerd kan worden met de AED hoe groter de kans van overleven is.
Ja, je moet in principe de gehele cursus volgen. Voordeel is dat je alvast een voorsprong heeft op de rest van de cursisten. Neem in dit geval even contact met ons op.
In de wet staat dat je jouw deskundigheid en ervaring op het gebied van BHV op peil moet houden. Dit dient ook geregistreerd te worden. Het exameninstituut NIBHV stelt als eis dat een BHV’er ieder jaar een Herhalingscursus BHV moet volgen om up-to-date te blijven. De diploma’s, certificaten en de legitimatiepassen hebben daarom een geldigheidsduur van één jaar.
Het aantal BHV’ers wordt bepaald aan de hand van de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) welke je wettelijk verplicht dient op te stellen voor jouw bedrijf. SBN kan je hierin adviseren en ondersteunen.
Ja, in de wet staat dat je verplicht bent om BHV’ers in dienst te hebben. Tenzij je een eenmanszaak hebt en er geen andere mensen in het bedrijf aanwezig zijn zoals klanten of schoonmakers.
Neem een kijkje in onze webshop met een ruim assortiment aan verbandtrommels, brandblussers en persoonlijke beschermingsmiddelen.